maandag 4 januari 2016

Proost

Terwijl heel Nederland het nieuwe jaar fris in gaat zie ik er als een berg tegenop. De nieuwjaarsborrel van tante Margot en oom Jeff staat namelijk als eerste op de agenda. Dat ik de afgelopen twee jaar op vakantie was is me niet in dank afgenomen en aangezien we dit jaar met kerst weg waren heb ik deze keer geen excuus niet te gaan. Bram moet die dag toevallig het nieuwe jaar met zijn vrienden indrinken. Een mannending dus mopperend laad ik de kinderen in de auto. 



Het is al druk wanneer we aankomen. De kinderen rennen naar binnen, geven tante Margot een dikke knuffel en duiken meteen de speelkamer in waar ze hartelijk worden ontvangen door hun neven en nichtjes. Mijn tante slaakt een verrukt kreetje als ze me ziet en druk een zoen op mijn wang. ‘Wat fijn dat je er bent lieverd.’ ‘Dank voor de uitnodiging,’ zeg ik gemaakt opgewekt. Achter in de kamer zie ik mijn zus en nichten staan. Voor ik daar kan komen moet ik eerst de keuken en woonkamer door. Ik wring me door de menigte maar word meteen staande gehouden. ‘Natasja!, je bent er!’ roept oom Jeff met dubbele tong. Hij grijpt me vast en ik kan me nog net op tijd omdraaien om zijn hand die richting mijn kont gaat te ontwijken en pak een glas witte wijn. Zijn hand omvat nu mijn zij en hij knijpt er in. ‘Ben je aangekomen meissie?’ vraagt hij. ’Proost oom Jeff,’ zeg ik en loop door. 

Flessen bier en wijn vullen de tafels en vloer en zo te merken zijn de eerste drankjes uren geleden al genuttigd. ‘Tassssssie’ hijgt iemand in mijn nek. Het is Hans, een aangetrouwde neef. Ik zucht, waarom staan alle vrouwen zo ver weg en zijn alle mannen zo dronken? ‘Dag Hans,’ zeg ik en voor ik het weet geeft hij me een zoen die veel te dicht bij mijn mond beland. Ik deins terug en grijp een schijfje meloen met ham van de schaal die net langs komt. ‘Hmmm, ik ben gek op meloenen.’ zegt Hans terwijl zijn blik naar beneden glijdt. Ik zoek oogcontact met mijn zus en als ze me ziet heft ze haar wijnglas en lacht. Ik sla mijn wijn achterover en gris m'n telefoon uit de tas om Bram te appen dat we volgend jaar weer met Oud en Nieuw gaan skiĆ«n. Dan bots ik tegen iemand aan. Ik wankel als ik in de ogen van Jeroen kijk, de buurjongen van tante Margot en oom Jeff. Snel grijpt hij me vast zodat ik niet val. ‘Hi Natas, dat is lang geleden,’ fluistert in mijn oor, en kust me gevaarlijk dicht bij mijn mond. Zachtjes glijdt zijn duim over mijn zij en ik voel een kriebel in m'n buik. ‘Ben je wat aangekomen?’ vraagt hij: ‘Staat je goed.’ Ik giechel en weet niets te zeggen. Dan duwt de serveerster een dienblad tussen ons in. Jeroen pakt twee hapjes en wil er een aan mij geven. ‘Ik ben gek op meloen,' zegt hij schor. Voordat ik mijn telefoon terugstop in mijn tas app ik Bram nog snel: ‘Volgend jaar weer met Kerst op vakantie? xx N.’ 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten