dinsdag 16 februari 2016

Blauw duimpje


‘Mam, mag ik een YouTube kanaal? Ik wil een vlog opnemen.’ Marcus kijkt me verwachtingsvol aan met z’n mooie, bruine ogen. ‘Een vlog? Is dat niet zo’n bruine streep in je onderbroek?’ Ik moet hard lachen om mijn eigen grap. Marcus zucht en kijkt me aan alsof ik niet van deze tijd ben. ‘Mag het nou of niet?’ vraagt hij mijn grap negerend. ‘Vraag het maar aan papa.’ antwoord ik veilig. 


Een YouTube kanaal, hij is pas 8! Er ligt een hele mooie Legotrein boven in de doos, kan hij die niet eens gaan neerleggen? Of dat Playmobil ridderkasteel, daar wordt ook nooit mee gespeeld. Hoewel ik mezelf enorm hip en ruimdenkend vind loop ik hopeloos achter. Mijn kinderen spelen Minecraft online, downloaden spellen uit de Appstore alsof het de normaalste zaak van de wereld is, en nu moet er dus een YouTube kanaal komen. Ik moet denken aan het Nintendo computerspelletje dat ik voor mijn verjaardag  had gekregen. Ik moest een kikker de rivier over laten steken door op boomstammen te springen. Dagen was ik bezig om een zo snel mogelijke tijd neer te zetten. 

‘Hallo mensen, leuk dat jullie kijken. Doe alvast een blauw duimpje omhoog.’ klinkt er vanaf de gang. Tegen wie praat Marcus, is er visite? Ik loop de gang op en zie mijn zoon tegen zijn omgedraaide telefoon praten ‘Wat doe je?’ ‘Mahaaam, nu moet ik opnieuw beginnen, je praat er doorheen!’ Verschrikt loop ik naar de kamer en kijk Bram aan. ‘Hij neemt een vlog op.’ legt Bram uit: ‘We hebben afspraken gemaakt. Geen adressen, telefoonnummers en andere persoonlijke dingen. En geen rare woorden.’ 

Tijd om me te gaan verdiepen in de wereld van YouTube. Ik kijk een filmpje van Milan Knol, en daarna van Enzo Knol. Deze jongens hebben bijna 500.000 abonnees, en zijn rijk geworden met het maken van vlogs. Helaas heb ik niet het geduld de filmpjes af te kijken, maar ik kijk nu anders tegen het vloggen aan. 

Marcus is klaar met zijn eerste vlog en vraagt of ik abonnee wil worden. Natuurlijk doe ik dat en vol verwachting open ik het filmpje. Ik ben verbaasd over het gemak waarmee hij praat, opneemt en beweegt. En ik ben trots. Dit filmpje kost me geen enkele moeite om uit te kijken en ik kan niet wachten op het volgende. 

Bijna dagelijks wordt er nu gevlogd over, ja waarover eigenlijk? Meestal over niets, maar dat is juist de bedoeling heeft Marcus mij uitgelegd. ‘Misschien is het leuk om een vlog van de Legotrein die in het ridderkasteel rijdt te maken?’ probeer ik. Weer die blik. ‘Maar weet je wat mam, als we naar de film gaan vanmiddag, mag jij in mijn vlog.’ Dat doen we. 


Dit werd natuurlijk het beste filmpje tot nu toe, dus beste mensen, doe vast een blauw duimpje omhoog want hier volgt de vlog met een glanzende bijrol voor mij! 


Geen opmerkingen:

Een reactie posten